FAQ

Ofte stillede spørgsmål

Har du spørgsmål eller problemer med dit elprodukt, kan du finde svar her.

Regninger og betalinger

Få svar på de ofte stillede spørgsmål inden for regninger og betaling.

Du kan se alle dine regninger under ‘Mit Strømtid’. Derudover får du dem også tilsendt på mail.

Når du får en regning fra os, vil der altid fremgå oplysninger om prisen på dit abonnement, elforbrug, moms, afgifter og transport. Derudover finder du oplysninger om blandt andet din webaccesskode, som du skal oplyse, hvis du skal have kontakt til Energinet, og dit aftagenummer, som er dit målepunktID.
Du kan læse meget mere om, hvad de forskellige punkter på din elregning dækker over her

Du får en elregning fra os hver 3. måned. Du kan betale hver regning manuelt eller tilmelde dig betalingsservice.

Flytning

Skal du flytte? Her kan du se de ofte stillede spørgsmål inden for flytning.

Som strømkunde er det dit ansvar at informere os, hvis du flytter. Det gælder uanset, om du er ejer eller lejer. Du skal melde det ind til os tidligst 2 måneder og senest 10 hverdag før du fraflytter. Det kan du gøre via vores kundeservice. Skulle det skulle ske, at du ikke får gjort det i tide, så fortvivl ikke. Meld det ind til os hurtigst muligt, så får vi registeret flytningen.

Ja. Din elaftale flytter med til din nye adresse. Du skal dog huske at melde din flytning her.

Der kan være flere årsager til, at du ikke har brug for at tilmelde strøm på din nye adresse. Det kan fx være, hvis du flytter sammen med en person, som allerede har en elaftale. I sådanne tilfælde skal du afmelde din elaftale. Det kan du gøre ved at kontakte vores kundeservice her.

Forbrug

Se de ofte stillede spørgsmål inden for strømforbrug.

Energistyrelsens vurdering er, at hver person bruger cirka 1600 kWh på et år. Dog kan en husstand med flere personer uden elbil/elradiator/varmepumpe sagtens spare og reducere elforbruget til cirka 1000 kWh pr. person. Hvis man bor alene, eller har elbil/elradiator/varmepumpe er det tal dog højere. Læs mere om et normalt strømforbrug her.

Der er mange muligheder for at spare på strømmen, uden at det går ud over livskvaliteten. Fx kan man slukke på kontakten i stedet for at lade elektronik stå i standby, eller man kan vælge maskiner og hvidevarer med en bedre energimærkning. Vil du have flere råd til at spare på strømmen, kan du læse vores blogindlæg 10 tips til at spare på strømmen

Som strømkunde betaler du aconto. Det betyder, at du betaler forud for dit faktiske forbrug på baggrund af et forventet forbrug. Det betyder, at du kan ende med at få penge tilbage eller skulle betale mere, når den endelige opgørelse kommer. Det er netselskaberne, som udregner dit årlige estimerede strømforbrug på baggrund af fx historisk data og typiske forbrugsmønstre.

Tekniske problemer

Se de ofte stillede spørgsmål inden for tekniske problemer.

Der kan være flere årsager til, at du mangler strøm. Det skyldes typisk en fejl i elnettet, akutte strømafbrydelser i området, planlagte strømafbrydelser i området eller en sikring, som er gået hos dig. Hvis det er en sikring, som er gået, skal du skifte den. Er det derimod en fejl på elnettet eller strømafbrydelser i området, kan du ikke gøre noget – andet end at holde dig opdateret hos dit netselskab.

Vi lukker for strømmen hos kunder, der gentagne gange ikke betaler rettidigt. Vi gør det selvfølgelig ikke uden varsel. Vi melder selvfølgelig ud til dig, at vi lukker for strømmen, fordi du ikke har betalt. Her vil du også blive oplyst, hvordan du skal forholde dig.

Hvis strømmen er gået på grund af en sikring, vil du have strømmen tilbage, når du har skiftet sikringen. Er der strømafbrydelser eller fejl på elnettet, vil du have strømmen igen, når fejlen er genoprettet. Har vi været nødt til at lukke for strømmen på grund af manglende betaling, kan du kontakte vores kundeservice. For at få strømmen tilbage vil det kræve, at du betaler, hvad du skylder og får oprettet en ny strømaftale.